De wenskaart is een wonderfulgift


 Pop-out kaart van Kidsonroof
Het gebruik om wenskaarten te sturen kan terug worden gebracht tot het oude China, waar het gebruikelijk was om boodschappen van goede wil te ruilen om het nieuwe jaar te vieren. Ook de vroege Egyptenaren maakte al een soort van kaart door hun groeten te schrijven op papyrus rollen.

In Europa begint de geschiedenis van de wenskaart al in de Middeleeuwen, toen geliefden hun gevoelens toonden door elkaar toe te zingen. Deze liefdesuitingen werden vanaf de 15e eeuw ook aan papier toevertrouwd. Al in het begin van de 15de eeuw werden in Europa handgemaakte wenskaarten aan elkaar gegeven en ontvangen. In Duitsland begon men toen ook al met het drukken van Nieuwjaarskaarten uit houtsnijwerken.
De eerste, voor zover bekend, uitgegeven Kerstkaart verscheen in Londen in 1843, toen Sir Henry Cole de artiest John Calcott inhuurde om een Kerstkaart te ontwerpen, die hij kon versturen naar zijn vrienden en kennissen.

Ontwikkelingen in Amerika

Alhoewel de eerste bekende (liefdes)kaart kan worden terug gevonden in 1415, duurde het tot begin 1800 voordat deze kaarten, mede dankzij de Penny Post, populair en betaalbaar zijn geworden.
Esther Howland , een jonge vrouw uit Massachusetts, was de eerste uitgever van wenskaarten in de Verenigde Staten. Zij verkocht haar eerste handgemaakte (liefdes)kaart in 1849, waaruit een succesvolle uitgeversbedrijf is ontstaan, gespecialiseerd in uitvoerige gedecoreerde kaarten.

Ontwikkelingen in Europa

Tot 1850 werden kaarten alleen door de elite en rijken verstuurd. De kaarten waren zelf heel kostbaar, en iedere kaart werd met de hand bezorgd. Al met al een was het een dure aangelegenheid.
Dankzij de technologische ontwikkelingen van het drukproces van kaarten en de introductie van de postbezorging, is rond 1850 de wenskaart getransformeerd van een relatief duur handgemaakte kaart tot een populair en betaalbaar middel van persoonlijke communicatie.
Vanaf het midden van de 19e eeuw werden de kaartjes versierd. Ook briefpapier werd toen volop versierd. Twee typen wenskaarten beleefden een ware rage: de kerstkaart en de kaart voor je geliefde.
Door verzamelaars worden de jaren 1900-1919 'De Gouden Tijd' genoemd. Elke koetsier had prentbriefkaarten in zijn hoge hoed om aan zijn passagiers te verkopen. Op de spoorwegstations verkochten jongens prentbriefkaarten. De kopers konden hun beschreven kaarten op het volgende station afgeven aan de man met het spiegelei, die zorgde ervoor dat de kaart gepost werd.

Overal vandaan werd het mogelijk om een kaartje te sturen. Zo stonden er op de top van het Rigi-gebergte, en boven op de Eiffeltoren en vele andere bouwwerken schrijftafels ten behoeve van toeristen die thuis wilden laten weten en zien waar zij waren. Speciale koeriers brachten de kaarten naar hun bestemming.

Dankzij de ontwikkeling van de digitale druktechniek kwamen er rond 2004 zelfs mogelijkheden om een wenskaart (of meerdere) op het internet te maken waarbij er een bestaande afbeeldingen kan worden gebruikt of zelfs een eigen foto. De gemaakte kaart wordt dan nog dezelfde dag gedrukt en echt per post verzonden.
Digitale wereld of niet, wij vinden het nog steeds leuk om een echt kaartje in de bus te ontvangen. Na een lange dag op het werk, kom je thuis en pak je de post. Je bladert door de berg van rekeningen totdat een envelop je aandacht trekt en je stopt met bladeren. Je herkent een kaartje meteen. Het is een hele aparte wenskaart die zegt dat iemand de tijd heeft genomen om deze kaart speciaal voor jou te maken en dat met deze kaart aan jou wordt gedacht. Dit voelt toch aan als een Wonderfulgift.
Het lijkt simpel, maar inderdaad een wenskaart laat je geliefd en gewaardeerd voelen, dat hebben we allemaal ervaren. Het overgrote merendeel van de Nederlanders zijn het er over eens dat traditionele methoden van persoonlijke communicatie, zoals de wenskaart, veel meer wordt gewaardeerd als bv SMS en e-cards. Een wenskaart laat de ontvanger een speciaal gevoel geven en zal ook langer worden vastgehouden. Op de website van BijzonderMooi kun je unieke popout kaarten vinden van de designer Kidsonroof
Totem Libelle

 Totem Aero

De kracht van een wenskaart
Een enkele wenskaart heeft de kracht om mensen op een speciale manier te raken. Het gebruik om een wenskaart te sturen en te ontvangen is al jaren een zeer effectieve methode om familie en vrienden met elkaar verbonden te houden.

Terwijl traditionele kaarten werden en worden gebruikt voor het verzenden van kerstkaarten,valentijnskaartjes, moederdagkaarten en vaderdagkaarten, heden ten dagen worden er kaarten verzonden voor elke vorm van relatie, elke gelegenheid, elke leeftijd, etc. Denk aan geboortekaartjestrouwkaartenCondoleance of deelnemingskaarten, beterschapkaarten, felicitatiekaarten, plaatskaarten, liefdeskaartenverhuiskaartengeslaagd kaarten, jubileum kaarten,uitnodigingskaarten, etc.